توحیدمفضل
پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲ ق.ظ
امام صادق (ع) این حدیث بلند را در چهار روز و چهار نشست، بر مفضل املا فرموده است. شاید بتوان براى هر مجلس عنوانى کلى را بر شمرد.
مجلس اول: درباره شگفتیهاى آفرینش انسان
مجلس دوم: درباره شگفتیهاى آفرینش حیوان
مجلس سوم: درباره شگفتیهاى آفرینش طبیعت
مجلس چهارم: درباره ناملایمات و گرفتاریها
مشابهت استدلالهای "کتاب توحید مفضل" با "قرآن کریم"
دعوت مردم به تأمل و تدبر درباره اشیا و موجودات پیرامون خود، یک شیوه قرآنى است. با یک نگاه در مییابیم که قرآن کریم بارها و بارها مردم را به تدبر و نگریستن در چیزهایى فراخوانده که مردم در طول روز و بلکه هر لحظه و هر ساعت با آن در تماس هستند.
قرآن کریم مردم را تشویق میکند که به “شتر”، “آسمان “ و “کوهها” و “زمین “ و… بنگرند. راستى مگر مردم آنها را ندیدهاند؟ در پاسخ باید گفت: آرى دیدهاند. اما در آنها درنگ و اندیشه نکردهاند. اگر مردم در همین امور به ظاهر "بدیهى" بنگرند و براستى در آنها اندیشه و تدبر نمایند، به شگفتیهاى تمام اجزاى آفرینش پى میبرند. امام صادق (ع) نیز که قرآن ناطق است مردم را به تأمل در کوه، دشت، دریا، آسمان، زمین، حیوان، انسان، پرنده، درنده، و… فرا میخواند.
نظم، تدبیر، حکمت، اندازه گیرى و هماهنگى در اشیا محیر العقول است. در این جهان هستى همه اجزا، از ستاره تا ذره با حکمت شگفتى همراه است. اما چون انسان تدریجا با این جهان هستى آشنا میشود براى او همه چیز عادى و طبیعى جلوه میکند. هنگامى که انسان به دنیا میآید هیچ نمیفهمد. اندک اندک رشد میکند و با پیرامون خود آشنا میشود. این شناخت چنان آرام و تدریجى است که ملموس نیست. اگر انسان در آغاز تولد از درک بالایى برخوردار بود و ناگاه وارد این عالم هستى میشد، حیرت و شگفتى مانع حیات طبیعى او میشدند.
دعوت مردم به تأمل و تدبر درباره اشیا و موجودات پیرامون خود، یک شیوه قرآنى است. با یک نگاه در مییابیم که قرآن کریم بارها و بارها مردم را به تدبر و نگریستن در چیزهایى فراخوانده که مردم در طول روز و بلکه هر لحظه و هر ساعت با آن در تماس هستند.
-
توحیدمفضل.apk
-
753 کیلوبایت
-
1391/12/4-15:17